Search This Blog

Saturday, October 3, 2015

Het ‘Droste’-effect van een polderjihadist - The recursive effect of a 'polder' Jihadist

reproduced from 




English translation will follow soon


Door JOSHKA WESSELS

Met verbazing las ik in Nederlandse kranten dat bijna 200 ‘polder-jihadisten’ inmiddels  naar Syrië zijn afgereisd om er mee te vechten in een zogenaamde heilige oorlog.  Dit volgens de laatste cijfers van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

Wat bezielt deze jongens toch om zich aan te sluiten bij jihadistische groepen als Jabhat al Nusra of bij de Iraakse, Marrokaanse en Tsjetsjeense jihadi’s van de Islamitische Staat (IS), ook wel ISIS, of volgens het Arabische acroniem daarvan, Da’esh genaamd?
Ik ben zelf een Syrië-ganger, zou je kunnen zeggen; vijftien jaar geleden reisde ik als idealistische antropologisch filmmaakster af naar het toen nog voor mij onbekende land. Vijf jaar lang woonde ik in Aleppo en werkte ik er als Nederlandse ontwikkelingssamenwerker. 

Daarna kwam ik zowat elk jaar terug, tot in 2010, toen ik twee korte trips maakte; om mediatraining te geven aan jonge Syrische documentairemakers op het Nederlandse Instituut in Damascus, en om samen met Nederlandse filmmaakster Heddy Honigmann onderzoek te doen voor een mogelijke documentaire over liefde, intimiteit en de welbekende Syrische lingerie.

Samen met Heddy bracht ik twee memorabele weken door in de prachtige steden Aleppo en Damascus. Indrukwekkend, leerzaam en hartverwarmend was het allemaal, maar van die film is het uiteraard nooit gekomen. Want nog geen jaar later brak een nationale opstand uit tegen het dictatoriale regime van Bashar al-Assad.  Een opstand die al snel een grimmig karakter kreeg en uiteindelijk ontaarde in een uitputtende burgeroorlog.
Vorig jaar reisde ik in mijn eentje terug naar Syrië. Ik maakte gebruik van de grensovergang bij de Turkse stad Gaziantep die in handen is van het Vrije Syrische Leger (FSA). In het westelijke deel van de provincie Aleppo ging ik jonge Syrische videoactivisten en filmmakers van de oppositie tegen Assad interviewen. Dat was in het kader van mijn huidige postdoctorale onderzoek voor het Center for Resolution of International Conflicts (CRIC) aan de Universiteit van Kopenhagen in Denemarken. 
Dus reisde ik in de zomer van 2014 een kleine week met een oude bekende uit het stadje Daret Ezza rond in wat de ‘bevrijdde gebieden’ ten Westen van de miljoenenstad Aleppo werden genoemd. De vele checkpoints gaven aan dat het Vrije Syrische Leger (FSA) hier de scepter zwaaide, in samenwerking met de Koerden van de YPG, nadat ze samen, in 2013, eerst het regime hadden verjaagd en daarna, in 2014, de jihadisten van ISIS.
In deze gebieden zijn ook vele honderdduizenden, uit het hele land afkomstige vluchtelingen te vinden in almaar uitdijende kampen, zoals Atmeh en Qah nabij de Turkse grens. De interne vluchtelingen, veelal zonder geldig paspoort of identiteitspapieren, hebben tot aan de dag van vandaag geen structurele internationale hulp ontvangen. Ondanks de VN-resolutie 2165, die directe toegang waarborgt voor de toelevering van hulp over de grenzen, vinden organisaties als UNICEF en UNHCR het gebied waar deze kampen liggen te gevaarlijk.

Verder zijn deze organisaties eigenlijk ook bang voor represailles van het Syrische regime, dat een vies spelletje humanitaire politiek speelt en vanuit gebieden onder overheidscontrole, stelselmatig de toegang verbiedt tot deze vluchtelingkampen, waar zeer urgente hulp nodig is. In deze bevrijde gebieden voeren vliegtuigen en helikopters van Assad ook geregeld luchtaanvallen uit. Raketten en vaatbommen maken vele burgerslachtoffers, vaak kinderen. Een hartverscheurende situatie, die iedereen die dit gebied van voor 2011 goed kent diep raakt. Zinloze vernietiging is het, en niets anders.
Ik kan mij, als iemand die veel in Syrië is geweest, maar heel moeilijk verplaatsen in de beweegredenen van de Nederlandse polder jihadisten, de Syrië-gangers, die het land nooit eerder hebben bezocht en geen flauw benul hebben van de plaatselijke cultuur, de talen, de dialecten, het land zelf. Met verbazing heb ikeen YouTube interview in twee delen gezien, waarin een Nederlandse jongeman genaamd Dennis Abdelkarim Honing – een (voormalig) lid van de jihadisten-groep ”Straat Dawah” – een andere Nederlander interviewt aan de vooravond van zijn uiteindelijke vertrek naar Noord-Syrië, om mee te vechten met jihadistische milities. Zijn naam is Victor Droste, een oer-Hollandse jongen uit Heeten.

Het interview is afgenomen in 2013, vlak voordat Droste zijn in zijn eigen woorden weloverwogen reis naar Syrië ging maken. Droste, ofwel Zakariya al-Hollandi, zoals hij zich na zijn bekering tot de islam is gaan noemen, beargumenteert uitvoerig waarom hij naar Syrië gaat. Hij voelt zich betrokken bij het leed van het Syrische volk onder de wreedheden van Bashar al-Assad. ”Het is onze plicht als ware moslims om de moslims in Syrië te beschermen tegen de ongelovigen van het bewind van Assad”. Als moslims op deze manier worden vernederd, zo beargumenteert Droste, moeten zij hun jihadplicht vervullen en naar het Land van Sham (Syrië) gaan om het Kalifaat te stichten. De ware moslims zullen dan eindelijk in alle heerlijkheid onder de sharia-wetgeving kunnen leven.
Zakariya al-Hollandi  geeft af op onder meer de hypocrisie van democratische regeringsleiders, op het materialisme van het Westen, op zijn ongelovige vijanden in het algemeen, en hoopt in Syrië de ware religie te kunnen omarmen onder sharia-wetgeving. Het tegenstrijdige van zijn betoog is dat hij juist de materialistische parallel aanhaalt als reden voor zijn vertrek: ”Als je in Nederland 1000 Euro kan krijgen maar in Syrië 100.000 Euro, waarom zou ik dan hier blijven?”. Dus Victor gaat niet alleen oorlog voeren om in Gods heerlijkheid in Syrië te leven. Hij wil er ook als rijk man leven. Waar een jihad al niet goed voor is.

Nu schrik ikzelf niet echt van de term jihad. Ik weet dat het ook een doodgewone Arabische jongensnaam is en vertaald kan worden als ”worsteling”, of innerlijke strijd, ook in religieuze zin. Zo is de worsteling met het geloof in het bestaan van God of de moeite die iemand doet om niet voor wereldse verleidingen te bezwijken, ook een vorm van jihad. Er bestaan dus vele niet-gewelddadige vormen van jihad.

In de ogen van Victor Droste staat jihad echter gelijk aan de wapens oppakken tegen de ongelovigen en afvalligen die de ware moslims zouden aanvallen: en dat zijn voornamelijk de oorlogscriminelen van het Assad-regime en de alawieten. Islam gebiedt hem te voldoen aan deze opdracht, waarvan hij gelooft dat die van God komt. In zijn absolutistische beleving van de Islam en vooral zijn onwetendheid over Syrië en de Syrische samenleving, bestaat de Syrische oorlog voor Victor dus uit ‘moslims die worden aangevallen door afvalligen’ en daarom moet iedere ware moslim, zoals hij wil zijn, ten strijde trekken tegen de kafir.

Ik weet dat Jihad ook een doodgewone Arabische jongensnaam is en vertaald kan worden als ”worsteling”, of innerlijke strijd. In de ogen van Victor staat jihad echter gelijk aan de wapens oppakken

Goh, denk ik dan, ik ken toch veel Syrische moslims en weet best wel iets van de islam, maar hier klopt iets niet. Vooral het verhaal dat moslims in Syrië worden aangevallen en de zeer sektarische voorstelling van zaken van Droste; met name het idee dat soennieten allemaal deugen en Alawieten en Sji’ieten afkeurenswaardige afvalligen zijn irriteert me mateloos. Droste had zichzelf kennelijk behoorlijk geïndoctrineerd met de jihadistische wervingsvideos op YouTube, waar door middel van prachtige spirituele Arabische gezangen deze beïnvloedbare jongens worden opgeroepen om als Soldaten van God, oftewel ”JundAllah”, naar het ”Land van Shaam” te gaan en daar als martelaar te sterven.

Deze uitermate simplistische voorstelling van zaken is zeer schadelijk voor de Syrische burgers zelf. Zeker als jongens als Droste zich gaan aansluiten bij de extremistische beweging Jabhat al Nusra, die heel wat Syrische burgerslachtoffers op haar geweten heeft. Ten eerste worden niet alleen moslims in Syrië aangevallen: sterker nog, onder de prominente oppositieleden tegen Assad zitten christenen en zelfs communisten. Op de foto’s en video’s die de martelpraktijken door het regime tonen, naar buiten gesmokkeld door een Syriër met de codenaam ”Ceasar”, is te zien dat Syriërs van allerlei verschillende etnische en religieuze achtergronden slachtoffer zijn geworden van het Assad-regime. Maar er zijn ook Soennieten die aan de kant van Assad vechten, dus om de zaak in simpele sektarische termen voor te stellen, strookt niet met de Syrische werkelijkheid.

Net als Victor Droste voel ik me zeer betrokken bij het leed van de Syrische bevolking. Ik erger me ook mateloos aan de apathie en hypocrisie van onze wereldleiders en vind het hemeltergend dat de internationale gemeenschap zo weinig doet tegen de genocidale bombardementen van het Assad- regime. De Syrische bevolking krijgt het nu echt zwaar te verduren: bombardementen van het regime, bombardementen van de internationale coalitie en jihadisten die ter plaatse de dienst uitmaken, zoals Jabhat el Nusra en ISIS.
Een videoactivist uit Raqqa die ik vorig jaar in Gaziantep sprak, legde het me zo uit: ”Eerst hadden we het regime, toen vier maanden vrijheid in Raqqa, en toen kwamen de terroristen van ISIS, die meteen onze meest gerespecteerde lokale leider het hoofd afhakte op het centrale plein, als waarschuwing voor de plaatselijke bevolking.”
Vanaf dat moment nam ISIS alles over, vertelt hij; ”Ze verschillen in niets van het regime. Zelfde tactieken, ze gebruiken zelfs dezelfde gevangenissen. Nu zijn ze begonnen met luchtaanvallen in Raqqa, dus overdag hebben we de luchtaanvallen van het leger van Assad, ’s nachts de luchtaanvallen van de Amerikanen en de internationale coalitie, en op de straat IS die onze hoofden afhakt”.

Onder de brute wetgeving van de Islamitische Staat is Raqqa verre van een ”Paradijs op Aarde”. Dus Victor zou nog wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen. Maar volgens hem ligt daar in Noord-Syrië wel het ultieme spirituele doel voor iedere moslim, in het mythische ”Land van Shaam”. Vanaf Raqqa kunnen hij en zijn jihadisten-kornuiten uiteindelijk Jerusalem bevrijden, dat volgens hem een kleine 4000 kilometer verderop ligt. Kennelijk is de Nederlandse jihadi niet helemaal op de hoogte van de geografische afstanden in het Midden-Oosten. Erger is dat hij geen benul heeft van de complexe samenstelling van de Syrische bevolking.

Van zijn training in Syrië en zijn strijd tegen het Kwaad, met God aan zijn zijde, doet hij ook verslag op twitter. Wat me vooral opvalt is dat hij waarschijnlijk nog nooit één voet in het Midden-Oosten had gezet voordat hij naar Syrie vertrok, totaal geen benul had van en interesse in Syrië of de Syriërs, of de geschiedenis van het land,. Dat hij de plaatselijke taal niet spreekt. Het enige Arabisch dat hij kent zijn de klassieke Koran-zinnen die hij tussen zijn Nederlandse zinnen als een robot opdreunt.

Onder de brute wetgeving van de Islamitische Staat is Raqqa verre van een ”Paradijs op Aarde”. Dus Victor zou nog wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen.

In zijn beleving neemt hij deel aan de eschatologische eindstrijd die nodig is voor de komst van Goddelijke vrede op aarde: een kosmische oorlog. Zelf heeft Victor alias Zakariyya al-Hollandi een aantal filmpjes op YouTube gezet waarbij hij in Afghaanse kledij, vanuit een skateboard-baan ergens in Nederland, andere moslims oproept de strijd aan te gaan in het ”Land van Shaam”, waaraan in de Koran word gerefereerd als zijnde Syrië.

Droste doet me denken aan een andere jonge Westerse bekeerling die ik ooit tegenkwam tijdens mijn cursus Arabisch aan de Universiteit van Damascus, zo’n 15 jaar geleden. Een Engelsman, gekleed in de Pakistaanse losse dracht die Shawar-Kamis heet. Hij wilde mij geen hand geven en zei tegen Syriërs dat zij geen goede moslims waren omdat ze het klassiek Arabisch, het Arabisch van de Koran (Fusha), niet dagelijks met elkaar spraken. In zijn ogen waren ze daardoor kafirs, ongelovigen. Mijn Syrische vriend vroeg of hij Italianen ook zou voorhouden dat ze geen Italiaans maar Latijn moesten spreken, als ze voor echte vrome katholieken wilden doorgaan. Uitbundig gelach van de Syriërs om deze rare Engelsman.

Nu valt er nog maar weinig te lachen. Nederlandse jihadi’s in Syrië vormen een groot gevaar voor de plaatselijke bevolking ondanks hun pogingen die bevolking voor zich te winnen. Voor de meeste Syriërs zijn deze jihadisten buitenaardse wezens. In Atmeh, een vluchtelingenkamp in Syrië in de buurt van de Turkse grens bij Bab el Hawa, sprak ik vorig jaar een aantal Syrische vrouwen en hun gezinnen. Heel af en toe hadden ze buitenlandse, en ook Nederlandse, binnengesmokkelde jihadisten gezien en gesproken. Ze vonden het stuk voor stuk vreemde gasten. Een oudere vrouw vertelde me dat er ineens een jonge Westerse jongen voor de tent stond, in Afghaanse kledij. Met een rode baard, hij kon dus best Victor Droste zijn geweest. In ieder geval sprak hij volgens de oude vrouw weinig Arabisch, het was meer klassiek Arabisch. 

Hij zei dat hij een soldaat van God was, een zogenaamde ”Jundallah” en dat hij de moslims kwam beschermen. ”Waar komen die lui vandaan”, vroeg ze me, ”van de maan?” Ze begreep er niets van, wat kon zo’n jongen überhaupt uitrichten? ”Hij bleef maar doorratelen over het bevrijden van Jeruzalem en het opzetten van het kalifaat, hij was niet goed wijs.”

De soldaten van het Vrije Syrische Leger (FSA) en de Koerden wilden ook niets met deze jonge jihadistische buitenlanders te maken hebben, ze hadden hun portie Islamitische Staat wel gehad. Maandenlang hadden ze onder deze ISIS-jihadisten geleden, totdat ze samen met de Koerden van Afrin de ISIS-milities hadden overwonnen en teruggedreven tot voorbij het gebied van Al Bab, richting Raqqa. De vele checkpoints die ik tegenkwam tijdens mijn bezoek aan Afrin en Aleppo waren dus van het Vrije Syrische Leger en de Koerdische bataljons van de YPG. Ze waren er voornamelijk om ISIS en buitenlandse jihadisten buiten de deur te houden.

”Konden we eindelijk weer roken!” grapte een FSA-soldaat die mij begeleidde in het Atmeh-kamp. ”Kun je het je voorstellen? We worden gebombardeerd door onze eigen regering, leven in een staat van oorlog en die buitenlandse gasten komen ons hier vertellen dat we niet mogen roken. Een sigaret was een dag in de gevangenis, een pakje kostte je een week en wee je gebeente als je een slof bij je had, dat kon je letterlijk je kop kosten. Maar ik vraag je: hoe kun je nou een Syriër vertellen dat-ie niet mag roken?” Een retorische vraag, gevolgd door een diepe haal van zijn sigaret.

Inderdaad, de buitenlandse jihadisten in Syrië leven op een heel andere planeet dan de plaatselijke bevolking. Er zijn enorme verschillen tussen hen en de lokale Syriërs. Na het verhaal van Zakariya al-Hollandi uit Heeten te hebben gelezen en gehoord, heb ik er nu een passende naam voor: het ”Droste effect”. En waar Victor Droste denkt het paradijs in Syrië te vinden, zijn zijn Syrische leeftijdsgenoten bezig hun lijf en leden te redden en het paradijs in Europa te vinden. De bekeerde Nederlandse polder-jihadisten die er over denken om naar Syrië te gaan, doen er goed aan eerst eens met deze Syrische leeftijdsgenoten te gaan praten. Misschien komen ze er dan achter dat hun Islamitische kalifaat een gevaarlijk waandenkbeeld is.

De Nederlandse Victor Droste (links) ofwel Zakaria Al Hollandi tijdens een demonstratie, is nu jihadist in Syrië.

4 comments:

  1. There are some facts that you should know about the so called PostDoc at the Center for Middle Eastern Studies at Lund University psychopath JOSEPHA IVANKA WESSELS or Joshka Wessels which she was a Postdoc at Lund University (Hydropolitics in the Jordan River Basin). And she recently participated at the Archaeohydrology of Oases and Cities conference in Berlin and i would like to clarify some facts about the truth of Joshka Wessels work and research for her PostDoc at Lund University and the unethical and fraud acts she made in order to do her research in the Middle East in 2009.

    http://watersecuritization.blogspot.com https://www.reverbnation.com/joshkafraud/songs

    The content of the PostDoc research was based and built on the material
    and the research that was filmed in 2009 for a documentary film project
    and the characters who Were originally filmed and interviewed in the
    framework of the production of a documentary film project and webdoc
    platform about the Cooperation along the Jordan River and the countries
    that share the river, Co directed by Joshka Wessels in the period between
    April-Nov 2009 in Palestine and Israel.

    JOSEPHA IVANKA WESSELS or Joshka Wessels stolen the filmed material and the research produced during
    that period which she acquires by herself and used the content of the
    interviews and the research in her conference papers like this one in Gothenburg University
    http://www.gu.se/.../1372986_a----syrious----game...

    and for other purposes related to her Post Doctoral work at Lund University and in films produced for Aljazeera Witness "Valleys of Hope
    and Despair" http://www.youtube.com/watch?v=WTa4JARwkyY without fulfilling my financial dues.

    JOSEPHA IVANKA WESSELS or Joshka Wessels created imaginary faked film project in 2009 in Palestine so as to use
    it as a tool and cover for her real intentions and researches and she
    hired people to work with her as a Co director and deliberately concealing
    her intentions, which it is gathering material and research information
    about the water sector in the Jordan River basin area for her Post Doc research
    and conference papers in Lund University.

    Listen carefully to the audio links in this link https://joshkawesselsreality.blogspot.com https://www.reverbnation.com/joshkafraud/songs and know how Joshka Wessels used other people work and exploited them and their
    time and energy illegally and let them work for her and then dismissed
    them arbitrary using this silly faked emotional dilemmas and sexual
    manipulation with the help of her husband Robert Hoogeveen.
    The research methodology of her projects at Lund University is based on
    the work conducted in 2009 in Palestine and Israel in the framework of
    producing a documentary film and through visiting many villages and towns
    to find local cases based on the production of the documentary film. 24
    hours of video material and interviews have been conducted with Israeli
    and Palestinian water experts, water officials and NGO representatives to
    learn about different water narratives. Next to that, semi-structured
    interviews at community level in Palestine and Israel were conducted with
    water users and NGO representatives of the Palestinian villages and towns
    (Yatta, WadiFukin, Salfit, WadiAlauja, MarjSannur, Qabatya, Genin, Irtas,
    Ariel, TsurHadasa, Telaviv, Jerusalem,...etc) Which most of these villages
    and towns and characters where found by me and Joshka Wessels didn't know
    about them and got access to all these information and water experts just
    through using me and using my contacts deliberately concealing her real
    intentions which it was her Post Doc at Lund University and not the
    documentary film Share the Drop, as well as participatory field
    observation for seven months between April-Nov 2009 and the use of video recordings in the field.

    All the best,

    https://joshkawesselsreality.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. This is how Joshka Wessels Planned and deliberately used crooked methods in order to get access to the Middle East water and hydro sector in 2009 by pretending producing false and imaginary documentary film project which through it she was collecting video material and research data to be used specifically for her Postdoc at Lund University Hydropolitics in the Jordan River Basin that she was deliberate concealing her true intentions in a phony quirky style.

    https://www.reverbnation.com/joshkafraud/song/26773018-joshka-wessels-notorious-is-using

    http://watersecuritization.blogspot.com/2017/05/postdoc-at-lund-university.html

    So What makes a mother, a PHD and a filmmaker turn into a webcam sexual abusive woman and offer her body voluntarily, what makes a post doctoral at Lund University barter with her body on webcam and objectifying her body and transforming her self into a sex object?!

    Joshka Wessels created a faked and imaginary film project so as to get more than 24 hours of video material filmed in 2009 so as to use it as a tool to get access to the water sector in the Middle East and to conduct research for her post doctoral project at Lund University Hydropolitics in the Jordan River Basin.

    Joshka Wessels forged three work agreements regarding the work produced in 2009 and she declined to sign two of them. Joshka Wessels with the help of Robert Hoogeveen stolen the work of her partners and altered the stolen material and all characters, ideas and locations into another film project Valleys of hope and Despair.

    http://watersecuritization.blogspot.com/2017/05/postdoc-at-lund-university.html

    ReplyDelete
  3. Joshka Wessels or Josepha Ivanka Wessels is a sexual manipulative woman who employed her body on webcam so as to achieve her work and researches, she is a Dutch filmmaker who makes her films through bribing poor people in Palestine in 2009 so as to film them again, she is a filmmaker who fakes contracts and work agreements so as to acquire the filmed material for free. Joshka Wessels the so called "PostDoc" at Lund University made her PostDoc research in the Jordan River Basin through creating faked films and imaginary projects so as to use them as a cover for her activities. https://www.reverbnation.com/joshkafraud/song/26773018-joshka-wessels-notorious-is-using

    Joshka Wessels psychopath with the help of her puppet husband Robert Hoogeveen stolen the work of her partners in 2009 and used it at Lund University and in her film for Aljazeera channel Valleys of hope and Despair. Joshka Wessels is the worst type of a sexual abusive woman who offered her body voluntarily on webcam in order to extort, bargain and to achieve water research in the Middle East for her work in Lund University and ultimately she justifies it as a true love, she deliberately objectified her body and transformed herself into a sex object in order to make her water projects in the Middle East, without any respect for herself, children and spouse.

    https://www.reverbnation.com/joshkafraud/song/26773018-joshka-wessels-notorious-is-using

    All the Best,

    HTTP://JOSEPHAREALWORK.BLOGSPOT.COM

    ReplyDelete
  4. Joshka Wessels or Josepha Ivanka Wessels is a sexual manipulative woman who employed her body on webcam so as to achieve her work and researches, she is a Dutch filmmaker who makes her films through bribing poor people in Palestine in 2009 so as to film them again, she is a filmmaker who fakes contracts and work agreements so as to acquire the filmed material for free. Joshka Wessels the so called "PostDoc" at Lund University made her PostDoc research in the Jordan River Basin through creating faked films and imaginary projects so as to use them as a cover for her activities. https://www.reverbnation.com/joshkafraud/song/26773018-joshka-wessels-notorious-is-using

    Joshka Wessels psychopath with the help of her puppet husband Robert Hoogeveen stolen the work of her partners in 2009 and used it at Lund University and in her film for Aljazeera channel Valleys of hope and Despair. Joshka Wessels is the worst type of a sexual abusive woman who offered her body voluntarily on webcam in order to extort, bargain and to achieve water research in the Middle East for her work in Lund University and ultimately she justifies it as a true love, she deliberately objectified her body and transformed herself into a sex object in order to make her water projects in the Middle East, without any respect for herself, children and spouse.

    https://www.reverbnation.com/joshkafraud/song/26773018-joshka-wessels-notorious-is-using

    All the Best,

    HTTP://JOSEPHAREALWORK.BLOGSPOT.COM

    ReplyDelete